تاریخچه بیمه در ایران

تاریخچه بیمه در ایران

سابقه

سابقه بیمه در ایران –البته نه به شکل امروزی آن-به بیش از 300 سال پیش می رسد.بر اساس اسناد تاریخی،در زمان شاه عباس صفوی( در حدود سال 1407 ه ش) نوعی بیمه باربری در ایران مرسوم بوده است،بدین صورت که کاروان  سردار در نقش بیمه گر محموله کالای بازرگانان را در مقابل خطر دزدی و سقت در داخل شهر و همچنین جاده های خارج شهر بیمه می کرده است.حق بیمه نیز معادل 2 در صد ارزش کالا بوده است

 

نخستین گام

نخستین گام در راه شروع فعالیت های بیمه ای در ایران در سال 1269 (هـ ش) برداشته شد.در این سال ،ناصر الدین شاه قاجار  امتیاز  تاسیس اداره بیمه و حمل نقل را در سراسر ایران به لازار پولیاکف روسی برای مدت 75 سال و به بهای ناچیزی فروخت. اما چون پولیاکف نتوانست ظرف مدت قرار داد (3 سال) اداره بیمه را راه اندازی کند امتیاز خود به خود لغو شد.

 

شروع فعالیت

شرع فعالیت بیمه ای در ایران به اوایل قرن بیستم باز می گردد. در اوایل سلطنت احمد شاه قاجار(1280 هـ ش) دو شرکت بیمه روسی به نام های  نادژا  و  کافکاز مرکوری  اولین شرکت های بیمه ای بودند که در ایران شروع به کار کردند. هرچند این دو شرکت همزمان با انقلاب جماهیر شوروی به کشور بازگشتند،اما پس از آنها شرکت های دیگری از کشور انگلیس،آلمان و سوئیس فعالیت بیمه ای را در ایران پی گرفتند.

سال 1310 نقطه عطفی در فعالیت بیمه در ایران است، در این سال قانون و نظام نامه ثبت شرکت ها به تصویب رسید و متعاقب آن بسیاری از شزکت های خارجی اقدام به تاسیس شعبه یا نمایندگی در ایران نمودند.

 

تاسیس شرکت های بیمه ایرانی

« شرکت سهامی بیمه ایران » به عنوان اولین شرکت بیمه ایرانی در 16 شهرویور 1324 پا به عرصه وجود گذاشت. در تا سیس این شرکت ار تجربیات و امکانات شرکت بیمه انگلیسی پولند استفاده شد.متعاقب این امر،قانون بیمه ایران در اردیبهشت 1316 و در 36 ماده به تصویب مجلس رسید.این قانون هم اکنون نیز قابلیت اجرایی خود را حفظ کرده است. اولین شرکت خصوصی به نام « بیمه شرق » در سال 1329 و پس از آن بیمه « آسیا » نیز در سال 1338 تاسیس شد.

 13 آذر 1367 روز مهمی برای صنعت بیمه ایران محسوب می شود. زیرا در این روز قانون اداره امور شرکت های بیمه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به موجب آن چهار شرکت بیمه ایران ، آسیا ، البرز و دانا در بازار کشور فعال شدند.در ضمن این روز ، « روز بیمه » نام گرفت.

در تاریخ 6 شهریور 1380 قانون تاسیس شرکت های بیمه غیر دولتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و هم اکنون زمینه برای حضور شرکت های بیمه خصوصی فراهم گردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد