پیدایش بیمه

پیدایش بیمه

تا قرن 14 میلادی  بیمه به شکل کنونی وجود نداشت،و حتی بیمه های حمل و نقل دریایی که قبل از این زمان رایج بود منضم به قرار داد حمل و نقل کالا در کشتی بود و به شکل مستقل نبود.قرن 14 مبدا پیدایش بیمه به شکل کنونی است،از اواخر قرن 14 ،قرارد داد بیمه از قرارداد حمل نقل کالا در کشتی جدا شد و پس از آن بیمه های مستقل به سرعت رشد کردند.یک قرن پس از آن عده ای از بازرگانان و تجار حرفه خود را منحصرا بیمه گری قرار دادندو بدین ترتیب،بیمه گری حرفه ای رسما از قرن 15 شروع شد.

از نظر تاریخی بیمه های دریایی قدیمی ترین نوع بیمه ها هستند. پس از آن به ترتیب بیمه های آتش سوزی،عمر و سایر بیمه ها به وجود آمدند.

در مورد بیمه آتش سوزی باید بگوییم که این بیمه ها از گذشته های دور در برخی کشور های اروپایی نظیر بلژیک و آلمان وجود داشته است.متلا در قرن 16 م در شهرهای شمالی آلمان- نظیر هامبورگ-شهرداریها اداراتی به نام « دفتر آتش » تشکیل داده بودند.که در مقابل مبلغی،خسارت های وارده به افراد بیمه شده را که ناشی از آتش سوزی بود،جبران می کردند.اما رشد و توسعه بیمه آتش سوزی به آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666 باز می گردد.

اولین بیمه نامه عمر نیز در سال 1583 م در کشور انگلستان صادر شد.بیمه های تامین اجتماعی نیز در یکصد ساله اخیر پا به عرصه وجود گذاشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد